Ja sabem que els aliments ultraprocessats són perjudicials per a la salut. Tot i així, se segueixen consumint en grans quantitats. L’evidència científica actual és clara respecte als perjudicis d’aquest tipus de carns: major risc de càncer colorectal, diabetis tipus 2 i malalties cardiovasculars general, com bé recorda Frank Hu, professor de nutrició i epidemiologia i president del Departament de Nutrició de l’Escola de Salut Pública TH Chan de la Universitat d’Harvard en un article a The New York Times, i que recull ‘El Español‘.

Les carns processades inclouen les salsitxes, cansalada viada, companatges, hot dogs, cecina, peperoni i, fins i tot, salses preparades a partir d’aquests productes. La curació, fermentació, fumat i salaó són processos per a potenciar el seu sabor i la seva vida útil.

Diferents botifarres en una carnisseria | Pixabay
Diferents botifarres en una carnisseria | Pixabay

L’any 2015, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va anunciar que la carn processada tenia “evidència suficient” per a associar-se amb el càncer en els éssers humans. Avui dia, organitzacions com el Fons Mundial per a la Recerca del Càncer recomanen menjar poca o gens carn processada i limitar la carn vermella a tres porcions setmanals.

Aquesta última, fins i tot sense estar processada, s’ha relacionat també amb un potencial risc cancerigen (“probablement cancerígena”, segons l’OMS) i un augment del risc de malalties cardio i cerebrovasculars.

No és possible recomanar un tipus de carn processada millor -o menys dolenta- que una altra, donada l’evidència científica actual. Segons Hu, es pot suggerir que la carn d’ocell i de peix processat no són tan dolentes com la carn vermella processada, ja que que contenen menys greixos saturats i més àcids omega-3, en comparació a la carn vermella. Tot i això, insisteix, no existeix evidència científica que recolzi aquesta afirmació.

Així les coses, les alternatives a la carn processada basades en aliments vegetals serien una opció. També les carns magres i, si són d’origen orgànic, millor. Tot i això, cal tenir en compte que aquest tipus de carns haurien de ser un comestible ocasional i no un hàbit quotidià.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa