Tots tenim al cap certs aliments que no són gens saludables per al nostre cos. Però podria ser que estiguessim equivocats, i que siguin més sans del que ens pensem. Segons publica ‘Rac1’, aquests són els aliments que podem menjar tranquil·lament, tot i que sovint pensem que no ho hem de fer:

Ous

L’aliment demonitzat per excel·lència durant molts anys ha estat un superaliment en tota regla, versàtil, econòmic i accessible. La metgessa i nutricionista Núria Monfulleda, del centre Loveyourself de Barcelona, atribueix l’origen de la mala premsa de l’ou a l’aparició ja fa unes dècades dels ultraprocessats, acompanyats d’uns mals hàbits de consum que incloïen la ingesta de greixos de mala qualitat poc freqüents fins a aquells moments. Va ser llavors quan es van estendre malalties pràcticament irrellevants fins aquell moment, des de la hipertensió al colesterol i, per descomptat, el sobrepès”.

Monfulleda assenyala que en aquell moment “semblava millor donar la culpa de tots aquests mals a un sol aliment que assenyalar pràcticament el gruix de la indústria”. Per això la mala fama de l’ou, un aliment que en el seu moment va ser, a parer de la doctora, “un blanc fàcil”, però que en realitat té proteïnes d’alt valor biològic, cosa que significa que conté tots els aminoàcids essencials, vitamines i minerals.

La nutricionista Paloma Quintana recomana donar més protagonisme a l’ou en el nostre dia a dia, i de diverses maneres.

Llet i derivats

Un altre grup d’aliments que s’han qüestionat els últims anys és el dels làctics. Llet, formatges, iogurts o quefir s’han vist al punt de mira mentre la població apostava pel consum de begudes vegetals. Si bé és cert que tant la llet com els seus derivats contenen àcids grassos saturats, també ho és, en paraules de la dietista-nutricionista i tecnòloga dels aliments Ángela Moreno, “que aquests són de cadena curta, cosa que significa que tenen entre dos i cinc àtoms de carboni”. Entre ells destaca l’àcid butíric, “una de les fonts principals que nodreixen els colonòcits, per tant, beneficiós, que se sintetitza a partir de la fibra prebiòtica, present en llegums, cereals com l’arròs i la civada, llavors i tubercles com la patata i el plàtan mascle”, assenyala Moreno.

Mantega de cacauet

Si diem adeu a les versions industrials de la popular mantega de cacauet ens trobarem amb un producte que conté una bona quantitat de proteïnes i greixos cardiosaludables, ja que cal no oblidar que el cacauet “és un llegum, cosa que molta gent no sap”, explica Monfulleda. L’ideal per consumir aquest producte és elaborar-lo a casa triturant cacauets, cosa que dona lloc a una crema pastosa que es pot servir sobre una torrada de pa. És fonamental evitar les versions industrials i processades, que solen contenir greixos i sucres.

Cacau | Pixabay

Cacau pur

Una cosa és la xocolata i una altra molt diferent el cacau pur, “que podem consumir afegint una culleradeta al iogurt, per exemple, i li donarà un toc amarg molt interessant”, explica Monfulleda. Convé desterrar de la dieta tant les xocolatines processades com la xocolata amb llet, ja que no només contenen molt de sucre afegit, sinó també greixos poc saludables. Convé escollir sempre o bé cacau pur o bé una xocolata amb un mínim d’un 90% de cacau. Una unça diària no només no serà perjudicial, sinó que, en paraules de León, “ens ajudarà a alliberar endorfines i ens posarà de bon humor”.

Carns magres

Les carns magres també tenen una mala fama injustificada que fa que moltes persones les posin al mateix sac que les carns processades. “Pernil, bou, poltre, cavall, vedella, llom o porc, així com carpaccioscecines bresaola són carns magres, sense greixos, que hem de diferenciar d’aquelles parts greixoses que es fan servir per fer salsitxes, hamburgueses o embotits”, explica Monfulleda. La doctora destaca que aquestes carns contenen vitamines, proteïnes i ferro de fàcil absorció i insta a distingir entre els diferents tipus d’hamburgueses que trobem al mercat. “Una cosa és una hamburguesa processada que porta les pitjors parts de l’animal, i una altra de molt diferent és que ens comprem un bon bistec de qualitat i ens el triturin, sense res més”.

Aigua amb gas

Monfulleda insta a diferenciar els refrescos ensucrats, que són els que hauríem d’eliminar de la dieta, dels gasosos, que no han de ser perjudicials en tots els casos. És el cas de l’aigua amb gas, que “ens pot inflar quan la prenem, però no engreixa i ens ajuda a fer la digestió”.


Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa