“La síndrome postvacacional és un trastorn adaptatiu tant mental com físic que es produeix després d’un període de vacances”, segons explica Juvenal Ornelas, psicòleg de Mundopsicologos.com. “És un tornar a la rutina, despertar-se en horari laboral, menjar en horari oficina, etc. que com tot necessita una reeducació mental i sobretot física perquè és el teu cos qui més a desconnectat gràcies al descans i el zero estrès”, afegeix.

Es reconeix fàcilment i es caracteritza pels següents símptomes:
– Sentiments negatius i baix estat d’ànim.
– Ansietat.
– Falta d’energia i ganes.
– Sentiments de nostàlgia pels llocs i moments viscuts.
– Cansament continu.

Tots aquests indicadors tenen gràcies a la ment un temps curt de tornada a la vida normal. “Els que millor ho gestionen són els nens amb la tornada a l’escola. Hem d’enfocar-nos des de la nostra posició d’adults com és, la nostra “tornada a l’escola” i a veure als companys, sense drama, sense pressió i sobretot sense anticipació. La seva durada mitjana és de 7 dies, i ho acostuma a presentar el 40% dels treballadors a Espanya”, declara el psicòleg.

Un plàtan | Pixabay
Un plàtan | Pixabay

Consells alimentaris per a superar la síndrome postvacacional

Menjar bé i de manera sana és molt important. Els aliments són rics en nutrients que ens poden ajudar a superar la síndrome postvacacional:
– Contra el cansament acostumen a ser molt efectius aliments rics en potassi com l’alvocat o el plàtan. Un altre grup d’aliments que ens donarà més energia poden ser la fruita seca, xocolata negra, llavors de xia, els ous i la mel, que ens poden ajudar en aquests primers moments postvacances.
– Per a combatre l’apatia i la desgana, podem prendre llet, cereals integrals, cacau i nous, que són rics en triptòfan, un aminoàcid essencial per a elevar els nivells de serotonina, la nostra amiga l’hormona de la felicitat.
– Finalment, per a dormir millor després de les vacances, la melatonina ens ajuda a tenir millor qualitat de son, i això ho podem trobar en tomàquets, cireres, arròs i nous.
– Esment a part mereix la vitamina C. Els famosos sucs de taronja naturals, ens donaran una aportació important d’antioxidant per a disminuir l’ansietat.

Una gerra i un got de llet | Pxhere
Una gerra i un got de llet | Pxhere

Tècniques i trucs perquè la tornada de les vacances sigui més agradable

Quan parlem de tornada a la rutina, hem de pensar que el canvi és molt fort. Per això està bé preparar-se amb actitud positiva, temps, i descansant tot el que es pugui durant les vacances.

– Tenir una actitud positiva. Et mereixes les vacances i has treballat per a elles, però cal entendre que has de viure aquest moment sense més. Amb la família, els amics, sol o en parella. És fonamental captar tota l’energia d’aquests dies perquè quan tornis a la teva rutina et sentis positiu i llest per a planificar la següent escapada, com a meta o repte.
– Tornar de vacances uns dies abans de la tornada a la feina, estar uns dies ordenant, organitzant tot i posant-te al dia a casa per a tornar a la feina. Si no es fa, i es passa directament de les vacances a la feina, el canvi és molt brusc.
– Dormir adequadament durant les vacances, que l’esgotament sigui l’aliat perfecte, que s’han realitzat tantes coses que arribes al llit fet pols. No es dorm per dormir, es dorm per a descansar. Això ajuda a l’hora de la tornada a la rutina perquè sabem que la nostra activitat quotidiana no exigeix tant de ritme.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Jubilat. a agost 29, 2022 | 07:25
    Jubilat. agost 29, 2022 | 07:25
    Però, com que jo no n'he fet mai, de vacances, a mi no em cal. Vaig començar a treballar als 14 anys i em vaig jubilar als 61. I mai: MAI, vaig fer vacances; per a mi, aquestes endergues del "Sindrome post-vacacional" i "Setembre" mai han existit, ben al contrari. Per a mi- i per a tots els que ens ha tocat de treballar a l'estiu, setembre és sinónim d'alliberament.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa